600 013 752 kontakt@biurorachunkowe-mwj.pl
20c439b9 C8e4 4619 9da6 4ba950d2233a

Koszt całkowity zatrudnienia pracownika – musisz to wiedzieć!

Przedsiębiorca w swojej firmie może zatrudnić pracowników w oparciu o różnorodne umowy, począwszy od umowy o pracę, a skończywszy na umowach cywilnoprawnych. W zależności od rozmaitych aspektów, koszt zatrudnienia pracownika także jest zmienny. W związku z tym przedsiębiorcy często zadają sobie pytanie, ile wynosi koszt całkowity zatrudnienia pracowników? W artykule zostaną omówione koszty zatrudnienia w oparciu o:

• umowę o pracę,
  • umowę zlecenie oraz
  • umowę o dzieło.

Koszt całkowity zatrudnienia pracownika przy umowie o pracę

W przypadku umów o pracę, kosztem uzyskania przychodu firmy są zarówno wynagrodzenie brutto, jak i składki ZUS obciążające pracodawcę.

Jak powszechnie wiadomo, przy umowach o pracę składki ZUS są potrącane z wynagrodzenia pracownika, jak również z kieszeni przedsiębiorcy – co prezentuje poniższa tabela:

Koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2019 roku

Wynagrodzenie minimalne w 2019 roku wzrośnie o w stosunku do roku 2018 i będzie wynosić 2250 PLN brutto. Tym samym należy liczyć się z podwyższeniem kosztów zatrudnienia pracownika na umowę o pracę. W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo zatrudnia pracownika na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin i jego wynagrodzenie brutto będzie wynosiło 2250 PLN (minimalne wynagrodzenie za pracę w 2019 roku), wówczas koszt całkowity zatrudnienia wynosi 2710,81 PLN (2250 PLN + 460,81 PLN), co prezentuje poniższa tabela:

Koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2018 roku

Minimalne wynagrodzenie za pracę w roku 2018 wynosiło 2100 PLN brutto. W takiej sytuacji pracodawca musiał liczyć się z tym, że koszt całkowity zatrudnienia takiego pracownika kształtował się na poziomie 2530,08 PLN (2100 PLN + 430,08 PLN).

Koszt zatrudnienia pracowników w 2018 roku przedstawia poniższa tabela:

Jaki jest koszt całkowity zatrudnienia pracownika na umowę o dzieło?

Przy umowach o dzieło nie ma żadnego problemu, gdyż w ich przypadku nie odprowadza się żadnych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Reasumując – w tym wypadku, kosztem uzyskania przychodów przedsiębiorcy będzie jedynie wynagrodzenie brutto zatrudnionego.

Obowiązek ubezpieczenia z tytułu umowy o dzieło powstaje tylko w przypadku, gdy umowę zawiera się z własnym pracodawcą lub gdy umowa o dzieło jest wykonywana na rzecz własnego pracodawcy.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czy-wiesz-ile-wynosi-calkowity-koszt-zatrudnienia-pracownika